سایت تبلیغاتی ادم - ADEM

- انارشیشه ای رنگی,هنرآبگینه,صنایع دستی,

آبگينه سازي ازجمله هنرهاي مهم و روبه رشد در دوران اسلامي بوده است. اين هنر در دوران سلجوقيان ايران و همزمان با آن در دوران فاطميان مصر، تجليگاه چنان ابتکارات بي بديلي است که عصر شکوهمند تاريخ شيشه گري اسلامي در هر دو سرزمين محسوب مي گردد. علاوه بر همزماني اين دو دوران، وجود روابط اقتصادي و فرهنگي بين دو ملت فرض وجود تاثير و تاثرات را در هنر آبگينه سازي هرچه بيشتر به ذهن متبادر مي کند. ازاينرو چنين سوالي مطرح ميگردد که به چه ميزان تشابهات ميان آثار شيشه اي اين دو سرزمين وجود دارد و کدامين مولفه ها مي توانند راهگشاي تفکيک و شناسايي آثار اين دو سرزمين باشند. آيا نقوش روي آبگينه ها ميتواند به عنوان يکي از گزينه ها موردتوجه و استناد باشد و وجوه تفاوت و شباهت در نقوش آثار آبگينه فاطميان و سلجوقيان کدام است. ازاينرو هدف پژوهش حاضر، شناسايي وجوه اشتراک و افتراق نقوش آثار شيشه اي در دوران سلجوقيان و فاطميان به منظور دستيابي به مولفه هايي در شناخت و تفکيک آبگينه ايران و مصر است. به همين منظور، نمونه هايي از آثار شيشه اي متعلق به اين دو سرزمين در زمان حکمراني سلجوقيان و فاطميان طي سده هاي 5

ورود اعضا
برای مثال : xyz@yahoo.com
رمز عبور شما باید شامل حروف و اعداد باشد
ثبت نام رایگان فراموشی رمز عبور
انارشیشه ای رنگی

انارشیشه ای رنگی

انارشیشه ای رنگی
میدان احمدآباد

N.AVAL@YAHOO.COM
۷۰۸

توضیحات

آبگينه سازي ازجمله هنرهاي مهم و روبه رشد در دوران اسلامي بوده است. اين هنر در دوران سلجوقيان ايران و همزمان با آن در دوران فاطميان مصر، تجليگاه چنان ابتکارات بي بديلي است که عصر شکوهمند تاريخ شيشه گري اسلامي در هر دو سرزمين محسوب مي گردد. علاوه بر همزماني اين دو دوران، وجود روابط اقتصادي و فرهنگي بين دو ملت فرض وجود تاثير و تاثرات را در هنر آبگينه سازي هرچه بيشتر به ذهن متبادر مي کند. ازاينرو چنين سوالي مطرح ميگردد که به چه ميزان تشابهات ميان آثار شيشه اي اين دو سرزمين وجود دارد و کدامين مولفه ها مي توانند راهگشاي تفکيک و شناسايي آثار اين دو سرزمين باشند. آيا نقوش روي آبگينه ها ميتواند به عنوان يکي از گزينه ها موردتوجه و استناد باشد و وجوه تفاوت و شباهت در نقوش آثار آبگينه فاطميان و سلجوقيان کدام است.
ازاينرو هدف پژوهش حاضر، شناسايي وجوه اشتراک و افتراق نقوش آثار شيشه اي در دوران سلجوقيان و فاطميان به منظور دستيابي به مولفه هايي در شناخت و تفکيک آبگينه ايران و مصر است. به همين منظور، نمونه هايي از آثار شيشه اي متعلق به اين دو سرزمين در زمان حکمراني سلجوقيان و فاطميان طي سده هاي 5 و 6 هجري قمري، انتخاب و بررسي شد. اين تحقيق، به روش تطبيقي- تاريخي با استناد به منابع کتابخانه اي همراه با رويکردي تحليلي- توصيفي انجام شده است.
درنهايت، نتيجه بررسي هاي انجام شده نشان داد که تا قبل از اين دوران، کمتر از نقوش روي آثار شيشه اي استفاده مي شد. وجه مشترک حضور روح اسلامي بر هنر اين سرزمين ها سبب پيدايي نقوشي نوشتاري چون دعا براي صاحبظرف، نام هنرمند و سفارش دهنده روي آثار شيشه اي گرديده است. همچنين، تشابهات فرم و نقشمايه هاي تزئينات نمايانگر تاثيرات متقابل بين صنعت شيشه در دو سرزمين است. باوجود همه وجوه اشتراک، در مواردي تمايزات محسوسي وجود دارد که درنتيجه ويژگي هاي متفاوت سرزمين ها به وجود آمده است.

تگ



هشتگ اینستاگرام



ویکی پدیا



توییتر



آگهی های مشابه


ادم هیچ‌گونه منفعت و مسئولیتی در قبال معامله شما ندارد. با مطالعه‌ی راهنمای خرید امن، آسوده‌تر معامله کنید.

تمامی خدمات این سایت تبلیغاتی، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.